În perioada 14-15 martie 2025, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Cristian Popescu Piedone, a condus o amplă acțiune de control la operatorii economici din municipiul Suceava. Vizate au fost afacerile din domeniul comercializării bijuteriilor, alimentației publice și vânzării de produse alimentare. Descoperirile au fost șocante: sucevenii sunt înșelați să cumpere bijuterii din oțel la preț de aur, iar mâncarea le este servită în condiții deplorabile, gătită în bucătării necorespunzătoare, din ingrediente depozitate în mod nepotrivit și alte nereguli. În urma verificărilor, inspectorii ANPC au aplicat sancțiuni financiare și măsuri corective.
Totuși, această inițiativă nu a fost primită cu brațele deschise de toți. Patronatele Întreprinderilor Mici și Mijlocii din județul Suceava au reacționat dur printr-un comunicat de presă, acuzându-l pe Piedone de exces de zel și de denigrarea publică a afacerilor sancționate. Aceștia susțin că funcționarii publici trebuie să respecte legea și să nu transforme controalele într-un spectacol mediatic.
Comunicatul integral al Patronatelor IMM Suceava:
Ca urmare a controlului operativ desfășurat în județul Suceava de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor din dispozitia domnului președinte Cristian Popescu- Piedone, pentru a verifica respectarea legislației in vigoare de către operatorii economici, Patronatele IMM din județul Suceava transmit următoarele puncte de vedere:
Toate persoanele care efectueaza aceste controale au calitatea de functionari publici.
In această calitate, trebuie să-și respecte atribuțiile de serviciu dar si legislația in materie cu privire la efectuarea unui control.
Abuzul in serviciu reprezintă o infracțiune comisă de către un funcționar public in exercitarea atribuțiilor sale de serviciu. Această infracțiune survine atunci când funcționarul public indeplinește un anumit act sau il indeplinește in mod defectuos, cauzând astfel o pagubă sau o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice.
Acțiunea de control nu trebuie să fie prilej de publicitate mascată, de notorietate, de exces de zel.
In cadrul unei acțiuni de control, funcționarul public trebuie să respecte relațiile interumane, trebuie să comunice printr-un limbaj profesionist și pe un ton al vocii ponderat, nu trebuie să folosească cuvinte jignitoare sau să aibă o atitudine de intimidare asupra persoanei controlate.
Să nu uităm că toți acești funcționari publici sunt plătiți din banii operatorilor economici.
Ceea ce ar trebui respectat si unde ar trebui sa se lucreze, este evident PREVENȚIA.
Legislația in materie prevede aplicarea măsurilor de prevenire, consiliere, indrumare, iar oprirea unei activități economice și/sau suspendarea activității acesteia se poate dispune doar in situațiile prevăzute de legislația in vigoare, fără a se face abuz de putere.
Toți funcționarii publici din cadrul ANPC trebuie să înțeleagă că operatorii economici iși doresc să funcționeze respectând legislația, dar nu vor tolera abuzurile, interesele mascate de publicitate din spatele acestor controale și generalizarea cazurilor particulare la un intreg sector de activitate.
In cadrul unui control trebuie respectate normele privind Datele cu Caracter Personal, confidențialitatea și dreptul la opinie, respectiv la contestarea măsurilor aplicate.
Nu este permisă denigrarea publică a unui operator economic și nici publicitatea negativă a acestuia in cadrul unui control, deoarece in cazul constatării unei erori in aplicarea sancțiunii, prejudiciile de imagine și financiare ale companiei nu vor putea fi acoperite.
Orice funcționar public, in cadrul unui control, trebuie:
– să nu facă constatări superficiale,
– să manifeste imparțialitate și discernământ în activitatea desfășurată,
– să informeze reprezentantul operatorului economic de faptul că întreaga acțiune poate fi filmată și fotografiată, cu mențiunea faptului că vor fi respectate exigențele GDPR, iar în cazul difuzării, persoanele prezente vor avea imaginea blurată și vocea distorsionată pentru a nu putea fi identificate, conform legislației în vigoare;
– să utilizeze în raporturile cu operatorii economici numai telefonul de serviciu;
– în cadrul acțiunilor de control, unde sunt identificate situații ce nu intră în sfera de competență a
autorității, să informeze autoritatea competentă;
– să aibă o abordare unitară față de operatorii economic,i prin aplicarea de sancțiuni ce vor fi
proporționale cu abaterile constatate;
– să nu divulge informații și să nu scoată din incinta instituției niciun document, inclusiv documente
utilizate în vederea realizării acțiunilor de control – original sau copie – sau suport informatic care conține
date cu caracter personal sau confidențial (…);
– dispunerea măsurilor adecvate, în vederea restabilirii legalității și evaluarea impactului și a eficienței
măsurilor luate;
– consilierea operatorilor economici.
Având in vedere toate aceste aspecte, operatorii economici nu vor tolera abuzurile , in cazul in
care acestea vor exista, nu vor tolera denigrările, reclama negativă și orice abatere a oricărui
funcționar public de la o conduită corectă și de la un control efectuat in condiții de legalitate.