Viceprimarul municipiului Suceava, Dan Ioan Cușnir, lansează acuzații grave după publicarea unui raport de expertiză rutieră privind starea tehnică a arterei principale din oraș. Potrivit documentului, ultimele lucrări de asfaltare realizate pe axa principală a municipiului nu respectă normele tehnice și prezintă riscuri majore pentru siguranța rutieră.
Cușnir afirmă că s-au cheltuit peste 2 milioane de euro pentru o asfaltare „lipsită de calitate, necesitate și oportunitate”, care pune în pericol viețile pietonilor și ale șoferilor. Într-o postare publicată pe contul său de Facebook, viceprimarul a scris:
„Niste nemernici au ajuns pana acolo incat sa puna viata Sucevenilor in pericol. Nu doar ca ne-au scazut timp de 20 de ani calitatea vietii; Ne-au pus vietile in pericol! Pietonii sunt in pericol din cauza franarii fara eficienta. Participantii la traficul rutier sunt in pericol in permanenta pe axul principal. Au cheltuit peste 2 milioane de euro pentru o asfaltare lipsita de calitate, lipsita de necesitate, lipsita de oportunitate, fara o minima corelare cu investitiile uterioare si executata necorespunzator. Expertiza rutiera, completa, complexa si relevanta este extrem de dureroasa! Niste nemernici si-au batut joc de banii sucevenilor! Niste nemernici si-au batut joc de Suceava!”
Viceprimarul Cușnir a publicat concluziile raportului de expertiza:
● În urma efectuării testelor de planeitate, valorile obținute pentru indicele de planeitate IRI (m/km) depăşesc valoarea maximă admisibilă de 2,0 m/km prevăzută în Tabelul 25 din AND 605 pentru străzi de categorie tehnică II, respectiv 2,5 pentru pentru străzi de categorie tehnică III, la nivelul stratului de uzură.
● Conform prevederilor AND 605, coeficientul de frecare pentru străzile de categorie tehnică II, măsurat la nivelul stratului de uzură, trebuie să fie mai mare sau egal cu 0,57, respectiv pentru străzile de categorie tehnică III trebuie să fie mai mare sau egal cu 0,52, aceasta reprezentând valoarea minimă admisibilă. Conform rezultatelor obținute în urma testărilor, valorile înregistrate nu respectă această cerință, situându-se sub pragul impus de normativ.
● Conform rapoartelor de evaluare a capacității portante, aceste condiții sunt îndeplinite, rezultând o capacitate portantă încadrată în calificativele ‘bună’ şi ‘foarte bună’.
● Au fost identificate următoarele tipuri suprafețe exudate, ciupituri, microfisuri transversale și longitudinale, văluriri, plombe, făgașe, suprafețe șlefuite. Degradările predominante sunt reprezentate de suprafață șlefuită și făgașe, degradări ce se regăsesc pe toate artele axului principal al municipiului Suceava.
● Tipul de degradare suprafață șlefuită reprezintă un factor de risc major privind siguranța rutieră, acesta se prezinta lucioasa, fără nici un fel de asperități și favorizează deraparea autovehiculelor.
● Din cauza apariției făgaşelor, scurgerea apelor pluviale nu mai este asigurată, acestea acumulându-se pe carosabil şi generând riscul de acvaplanare
● Conform raportului Nr. 1.304.M din 3.04.2024 aderenta suprafeței determinată prin încercarea cu pendulul SRT are valori mai mici decât limita admisibila în normele tehnice. Valorile înregistrare sunt <55 rezultând calificativul rugozității că fiind REA >
● Nu se respecta în totalitate granulometria conform condițiilor de admisibilitate pe mixturi conform AND 605 luând în calcul inclusiv abaterile compoziției mixturilor asfaltice fata de amestecul de referință prestabilit conform Tabelului 29 din And 605.
● Conținutul de bitum este sub limita admisă de min. 5.9 conform AND 605, inregistrandu-se o valoare de 4.8 %.
● Nu se respecta înălțimea carotei de min. 40 mm prevăzută în normativ, înălțimea carotei cu indicativul CM 2602.5 fiind sub limita prevăzută având în înălțime de 34 mm.
● Nu sunt respectate caracteristicile specifice ale mixturilor asfaltice stabilizate prevăzute în Tabelul 21 din AND 605 astfel:
– volumul de goluri pe epruvete bituminoase (volum de goluri pe cilindri Marshall) înregistrează o valoare de 6,14 % mult peste limita admisa de 3…4.
– volumul de goluri umplut cu liant (bitum) înregistrează o valoare de 70,05 % care este sub limita admisa de 77..83.
– Absorbția de apa de 0,7 % este mult sub limita de 2…6 % prevăzută în AND 605
● Conținutul de bitum este sub limita admisă de min. 5.9 conform AND 605, inregistrandu-se o valoare de 5,6 % luând în calcul inclusiv abaterea de ±0,2 admisa în normativ;
● Nu se respecta înălțimea carotei de min. 40 mm prevăzută în normativ, înălțimea carotei cu indicativul CM 2602.4 fiind sub limita prevăzută având în înălțime de 33 mm
● În conformitate cu AND 605 și testele pe mixturi asfaltice efectuate de S.C. Geiger Transilvania S.R.L. (Raport de încercare nr. 2.0403CM din 04.03.2025 și Raport de încercare nr. 1.0403 CM din 04.03.2025 privind determinarea caracteristicilor probelor de mixturi asfaltice prelevate în teren-carote), executanții nu au respectat compoziția mixturilor asfaltice (MAS 16) conform prevederilor caietelor de sarcini.
● Nu s-a respectat grosimea stratului de uzură în conformitate cu carotele prelevate
● Analizând rapoartele întocmite de către S.C. ALPHA TESTING S.R.L., S.C. Laboratorul de construcții București S.A., GEIGER TRANSILVANIA S.R.L. verificările efectuate de către expert (S.C. PESEROAD S.R.L.) rezulta următoarele:
Având în vedere cele prezentate mai sus starea tehnică a străzilor a rezultat ca
fiind REA ȘI MEDIOCRĂ.”
Recomandările Raportului de Expertiza:
“Coroborând rezultatele verificărilor se constată că starea tehnică a drumurilor este REA și MEDIOCRĂ.
Nu este necesară intervenția la nivelul structurii, întrucât capacitatea portanta este bună și foarte bună.
Având în vedere faptul că, cca. 75 % din suprafață este șlefuită, coeficientul de frecare longitudinală nu respectă valorile prevăzute în normele tehnice, planeitatea este necorespunzătoare, nu sunt respectate caracteristicile specifice ale mixturilor asfaltice stabilizate, pentru remedierea îmbrăcămintei bituminoase se recomandă:
Mixtura asfaltică stabilizată (MAS 16), conform Normativului AND 605 astfel:
● decaparea prin frezare a întregii îmbrăcăminți bituminoase și îndepărtarea materialului frezat.
● pregătirea suprafeței în scopul executării stratului bituminos, respectiv curățarea temeinică a suprafeței decapate
● amorsarea suprafeței cu emulsie bituminoasă cationică cu rupere rapidă
● așternerea mixturilor asfaltice MAS 16 conform caietelor de sarcini
Până la executarea noului strat din mixtura asfaltică stabilizată (MAS 16), administratorul străzilor va monta indicator de restricție C27 cu „limitare de viteza de 20 km/h”, împreună cu panou adițional P29 „Ploaie, ceată, viscol”, aceste indicatoare se vor monta pe străzile conform SR 1848-1/2024 – Semnalizare rutieră. Indicatoare și mijloace de semnalizare rutieră. Partea 1: Clasificare, simboluri și amplasare:
● Bulevardul 1 Decembrie 1918
● Bulevardul 1 Mai
● Strada Ștefan cel Mare
● Strada Ana Ipătescu
● Calea Unirii
● Calea Burdujeni
● Strada Cuza Vodă”